Assalamualaikum, pembuka bicara...

Selamat datang ke laman blog saya. Semoga anda semua mendapat sedikit ilmu yang berguna dari blog ini. Segala kekurangan amatlah dikesali, kerana yang baik itu datangnya dari Allah manakala yang buruk itu datangnya dari diri saya sendiri. Semoga semuanya berada di bawah naungan redha Illahi. InsyaAllah..

Isnin, Januari 04, 2010

Hari Lahir - Saat Kematian Kian Hampir


Hari ini, sesuatu yang tidak diduga berlaku. Aku dikurniakan satu rezeki berupa sehelai tudung yang cantik. Tudung ini dihadiahkan oleh seorang teman satu group sempena hari lahirku. Walaupun tarikhnya sudah lama lepas iaitu pada 4 Disember yang lalu, tak sangka masih ada yang menghulurkan hadiah. Apatah lagi jika datangnya dari teman sendiri, sudah tentu ia amat dihargai. Terima kasih Achik atas pemberian hadiah tersebut. InsyaAllah, pasti Niey akan pakai tudung tu nanti.

Sebenarnya, bukan hadiah yang aku harapkan dari teman-teman dan sesiapa sahaja. Hari lahir adalah hari yang menandakan bahawa kita sudah semakin berusia. Dan yang penting, kita semakin dekat menuju ke arah kematian. Apa yang perlu dilakukan ialah, banyakkan amalan dan ibadat sebagai bekal kita menuju akhirat. Cara yang terbaik menyambut hari lahir bagi kita sebagai umat Islam ialah dengan mendirikan solat sunat syukur sebagai tanda terima kasih kita kepada Allah S.W.T kerana telah memberi peluang kepada kita untuk terus bernafas dan menatap keindahan alam ciptaan-Nya. Tidaklah kita semua diciptakan oleh Allah melainkan untuk beramal kepada-Nya. Jadi, sebagai hamba Allah, pastikan kita tidak lalai dalam mengerjakan tanggungjawab yang dipikulkan ke atas bahu kita.

Buat semua yang telah memberikan hadiah, aku dahulukan dengan ucapan terima kasih. Sesungguhnya, setiap pemberian itu meninggalkan kesan manis terhadapku. Namun, persahabatan yang telah teman-teman sekalian jalinkan bersamaku selama ini merupakan suatu hadiah yang paling bermakna.

Ya, Rabbi. Semoga dengan meningkatnya usiaku kini akan menjadikan aku seorang hamba-Mu yang lebih dewasa dan matang. Dan dengan meningkatnya kedewasaanku serta kematanganku kini akan menjadikan aku sebagai hamba-Mu yang bijak berfikir. Dan dengan kebijaksanaanku berfikir kini akan menjadikan aku sebagai hamba-Mu yang tahu membezakan antara perkara yang disuruh dan dilarang oleh-Mu. Dan dengan pengetahuanku membezakan hal yang baik dan buruk akan menjadikan aku sebagai hamba-Mu yang lebih peka melengkapkan diri sebagai seorang muslimah. Dan dengan pekanya aku mengejar ciri muslimah akan menjadikan aku lebih bersemangat dalam mencari redha-Mu, wahai Tuhan yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Amiinnn..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan